Heb je vragen, opmerkingen of wil je meer informatie? Neem gerust contact met ons op via onderstaande gegevens. Ons team staat klaar om je te helpen met al je uitzendgerelateerde behoeften.
Als flexwerker via Flexsupport en Werk in de Woonplaats heb je een aantal verplichtingen.
Ben je ziek? Dan ben je verplicht dit uiterlijk één uur voor aanvang van je werk bij je opdrachtgever én bij Flexsupport backoffice voor uitzendbureaus te melden. Je moet dit uiterlijk vóór 10:00 uur in de ochtend doen.
Werk je in het weekend of ‘s nachts? Spreek dan onze voicemail in. Deze verplichting staat ook in de ABU cao (de cao die voor jouw werk van toepassing is). De reden om je ook bij Flexsupport of Werk in de Woonplaats ziek te melden is dat wij verplicht zijn je bij ziekte te begeleiden in je re-integratie, maar ook dat wij, misschien tijdelijk, een andere flexwerker ter beschikking kunnen stellen aan de opdrachtgever.
Ziekmelden kan niet met terugwerkende kracht gedaan worden! Word je ziek tijdens je werk, meld het dan direct bij je opdrachtgever en bij Flexsupport of Werk in de Woonplaats. Is er sprake van een ongeval tijdens het werk? Dan moet Flexsupport of Werk in de Woonplaats dat direct weten in verband met een eventuele melding bij de arbeidsinspectie.
Zorg dat je tijdens je ziek zijn bereikbaar bent zowel telefonisch als op je bezoekadres. We moeten met jou je re-integratie bespreken en vormgeven. Op de pagina documenten vind je een boekje “Werken bij Flexsupport”. Hier staat ook een hoofdstuk over ziekte.
Krijg ik loon bij ziekte?
Als flexwerker via Flexsupport en Werk in de Woonplaats ontvang je 90% van je loon over het gemiddelde aantal uren dat je hebt gewerkt in de laatste 13 weken voor de week waarin je ziek bent geworden. Dit geldt voor de dagen dat je normaal gesproken gewerkt zou hebben.
Loopt je arbeidsovereenkomst af tijdens je ziekteperiode? Dan betalen wij 70% uit van je laatst verdiende loon tot het moment dat je weer beter bent.
Je eerste ziektedag krijg je niet uitbetaald, want dit is de wachtdag die in de ABU-cao staat beschreven. Tijdens je ziek zijn ben je verplicht mee te werken aan je re-integratie naar werk.
Wat moet ik doen als ik weer beter ben?
Ben je hersteld van je ziekte? Dat is fijn! Je meldt dit bij je opdrachtgever én bij Flexsupport of Werk in de Woonplaats. Je kunt, doorgaans, gewoon weer verder werken bij je opdrachtgever. Als dit niet zo is dan zijn er diverse opties. Die stemt Flexsupport met jou af bij je betermelding.
Op de pagina documenten vind je een boekje “Werken bij Flexsupport”. Hier staat ook een hoofdstuk over jezelf beter melden.
Hoeveel vakantiedagen krijg ik per jaar?
Bij Flexsupport via Werk in de Woonplaats bouw je 25 vakantiedagen per jaar op als je fulltime (40 uur per week) werkt. Als je een heel jaar werkt dan is dit gelijk aan 5 weken vakantie. Werk je minder uren per week? Dan bouw je naar rato op.
Werk je als vakantiekracht? Dan heb je recht op 20 vakantiedagen per jaar. De opbouw wordt over ieder uur dat je werkt berekend en wordt steeds bij iedere nieuwe loonstrook opgeteld. De stand van je vakantiedagen vind je onderaan je loonstrook in de kolom ‘rechten’ of in het online portaal op het beginscherm.
Wat is vakantiegeld?
Iedere werknemer in Nederland heeft recht op vakantiegeld, zelfs als je een WW-uitkering hebt. In de meeste cao’s is dat 8% over je brutoloon. Werknemers van Flexsupport en Werk in de Woonplaats krijgen 8,33%. Dit is dus meer dan gebruikelijk. Dit hogere percentage is een verplichting vanuit de ABU cao die van toepassing is op het werk via Flexsupport.
Je vindt de opbouw van vakantiegeld onderaan je loonstrook in het blokje reserveringen. Je kunt er ook meer over lezen in ons boekje “Werken bij Flexsupport” dat je kunt downloaden op onze pagina documenten. Je hebt dit boekje ook bij je arbeidsovereenkomst gekregen.
Hoe neem ik vakantiedagen op?
Onderaan je loonstrook en op het beginscherm van je online account vind je de stand van je vakantiedagen. Per mail kun je aan Flexsupport of Werk in de Woonplaats doorgeven hoeveel uren je wilt opnemen en voor welke dag of week. De uren worden door Flexsupport ingeboekt en uitbetaald. Je kunt niet meer uren opnemen dan de hoogte van je saldo.
Hoe declareer ik reiskosten met het openbaar vervoer?
Met je opdrachtgever maak je de afspraak of je de reiskosten wel of niet kunt declareren. Om de kosten aan je te mogen betalen, hebben wij een foto of kopie nodig van het bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd. Dit kan bijvoorbeeld een bus- of treinkaartje zijn.
Als je met de OV-chipkaart reist, kun je via www.ov-chipkaart.nl een overzicht maken van je kosten. Een bewijs van het opladen van je saldo is hierbij niet voldoende. De declaraties kun je bij Flexsupport of Werk in de Woonplaats indienen via de mail of Whatsapp. Wij beoordelen ze vervolgens voordat we ze gaan uitbetalen.
Waar vind ik mijn loonstroken en jaaropgaven?
De loonstroken en jaaropgaven ontvang je op het e-mailadres dat je bij je inschrijving aan ons hebt doorgegeven. Je kunt de specificaties ook altijd terugvinden in het online portaal onder de kop ‘Loonstroken’.
De inlogcodes van het online portaal heb je van ons ontvangen op de dag dat je contract is ingegaan. Als je de inloggegevens niet meer hebt dan kun je deze opnieuw opvragen bij Flexsupport.
Hoe kan ik de loonheffingskorting aanpassen?
Als je de loonheffingskorting wilt aanpassen kun je dit per mail of telefonisch aan Flexsupport of Werk in de Woonplaats laten weten. Belangrijk is dat je erbij vermeldt per wanneer de korting aangepast
moet worden. Wij sturen je een digitale loonbelastingverklaring toe. Nadat deze is ondertekend passen wij de loonheffingskorting voor je aan. De korting kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden.
Hoe geef ik mijn inkomsten door aan het UWV?
Wanneer je jouw inkomsten moet doorgeven aan het UWV voor bijvoorbeeld het aanvragen van een WW moet je bij het UWV het inkomstenopgave formulier invullen. Via Flexsupport en Werk in de Woonplaats verlonen we je per 4 weken. Het UWV doet dit per maand. Let daarom goed op bij het invullen van het formulier. Het is de bedoeling dat je je inkomsten 1 keer per kalendermaand doorgeeft. Dit geldt ook voor mensen die per week worden betaald.
Het UWV geeft in een speciale tabel aan in welke maand je de inkomsten van die vier weken moet doorgeven. Het inkomstenformulier staat na het eind van de kalendermaand online. Het UWV heeft een speciale pagina met ook een instructievideo beschikbaar voor als je er niet helemaal uitkomt.
Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?
Je gewerkte uren moeten voor woensdagmiddag 12:00 uur goedgekeurd worden door je opdrachtgever. Op woensdagmiddag gaan wij dan alle goedgekeurde uren verwerken in ons systeem. Iedere donderdag is bij ons betaaldag.
Wanneer je per week uitbetaald krijgt dan betalen wij elke donderdag je salaris uit na afloop van de gewerkte week. Heb je gekozen voor een verloning per 4 weken (periode) dan betalen wij de goedgekeurde uren van die afgelopen periode uit op de donderdag na afloop van die periode. Op de pagina documentenvind je een schema met de betaaldagen.
Het kan per bank verschillen wanneer je salaris wordt bijgeschreven. Wij bankieren bij de ING bank. Heb je bij hen een rekening, dan heb je het salaris snel op je rekening staan. Meestal staat het salaris dezelfde of uiterlijk de volgende dag op je bankrekening als je een andere bank hebt.
Welke beloning krijg ik?
Je uurloon wordt per opdracht vastgesteld. Wanneer er een cao van toepassing is bij je opdrachtgever dan passen wij die beloningsregeling toe. Het loon en de bijbehorende looncomponenten zoals toeslagen en cao verhogingen krijg jij ook in je salaris verrekend.
Als er bij de opdrachtgever geen cao van toepassing is dan passen we de beloning toe volgens de ABU-cao. Via je werkbevestiging laten we je weten welke beloningsregeling voor jou van toepassing is.
Wil je meer weten over loon in de ABU-cao? Kijk dan eens bij documenten. Daar staat de hele cao en nog veel meer informatie over je werk via Flexsupport en Werk in de Woonplaats.
Wat gebeurt er als mijn opdracht vroegtijdig eindigt?
Nog checken bij Flexsupport.
Wanneer wordt vakantiegeld uitbetaald?
Vakantiegeld wordt ieder jaar in mei of uiterlijk de eerste week van juni automatisch uitbetaald als je in dienst bent bij Flexsupport via Werk in de Woonplaats. Je hoeft hier dus niets voor te doen. Eerder uitbetalen kan alleen als je minimaal 1 week vakantie opneemt en niet werkt.
Als je gestopt bent met werken via Flexsupport en Werk in de Woonplaats dan krijg je ook je vakantiegeld uitbetaald. Dat gebeurt 6 weken nadat je je laatste gewerkte uren uitbetaald hebt gekregen. Ook dan hoef je niets te doen.
Krijg ik uitbetaald op een feestdag?
Nederland heeft een aantal erkende nationale feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en beide Kerstdagen. Eens in de 5 jaar komt daar 5 mei, Bevrijdingsdag, bij.
Als je werkt op één van bovenstaande dagen dan krijg je loon met een toeslag uitbetaald. De hoogte van die toeslag is per branche verschillend.
Als je niet werkt via Flexsupport en je hebt een lopende arbeidsovereenkomst? Dan krijg je meestal een feestdagvergoeding. Je hebt recht op die vergoeding als je in de 13 weken voor die specifieke dag meer dan 7 weken gewerkt hebt op die dag van de week.
Heb je minder gewerkt dan heb je geen recht op de vergoeding. Heb je wel recht? Dan rekent Flexsupport het gemiddeld aantal gewerkte uren op die dag uit. Dat aantal uur krijg je door Flexsupport betaald met een minimaal recht van een half uur. Je hoeft hier niets voor te doen.
Wanneer krijg ik mijn jaaropgave?
Voor het doen van aangifte van je inkomstenbelasting heb je een jaaropgave nodig van je werkgever. De jaaropgave wordt door Flexsupport ieder jaar in februari verstuurd als je in het voorgaande jaar een betaling van ons hebt ontvangen voor werk, ziekte of vakantiedagen.
We sturen de jaaropgave naar het bij ons bekend zijnde e-mailadres. Heb je een nieuw e-mailadres? Geef het dan ook door aan Flexsupport of Werk in de Woonplaats.
Wat is loonheffingskorting?
Loonheffingskorting is korting op de belastingen die je over je loon moet betalen. Deze belastingen noem je loonheffing. Door de korting toe te passen houd je netto meer salaris over.
Bij je inschrijving geef je aan of Flexsupport de korting voor je moet toepassen. Let er op dat je de korting maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie mag toepassen.
Heb je naast je werk bij Flexsupport via Werk in de Woonplaats nog een andere werkgever of uitkering, dan kan het zijn dat wij niet de loonheffingskorting mogen toepassen. Rechtsboven op je loonstrook van Flexsupport staat hoe de loonheffing voor jou is ingesteld: met korting of zonder korting.
Hoe kan ik een document digitaal ondertekenen?
Je krijgt van Flexsupport een mail met daarin een link waarmee je het document kunt bekijken en ondertekenen. Als je op de link klikt kan je gevraagd worden om eerst in te loggen. De inlogcodes heb je van ons ontvangen op de dag dat je contract is ingegaan. Als je het document hebt gelezen vul je de 4-letterige code in. Die code vind je in dezelfde mail als waar de link in staat. Let op dat je niet het document-Id nummer invoert, want dat is geen geldige code.